Однім із найцікавіших предметів у школі є
географія. Одне з основних завдань сучасного навчання географії – зробити все
можливе, щоб результати наукового пізнання у вивченні своєї місцевості стали
надбання кожного учня. Але це досягається не шляхом передачі відповідних знань,
а шляхом їх свідомого пізнання учнями. В цьому плані великою допомогою може
бути робота з краєзнавчою інформацією.
Краєзнавство – всебічне вивчення місцевими
силами певної території краю, здійснюване на науковій основі.
Відомо, що
краєзнавством займаються історики, біологи, працівники мистецтва, архітектори,
але їх краєзнавчі знання сходяться в одному епіцентрі – географії, бо цей
предмет має надзвичайно широкий зміст. Тому краєзнавство вважається
інформаційною складовою шкільної географії.
Сьогодні в середніх заклада освіти перед навчальним
краєзнавством стоять два завдання:
1.
Всебічне
вивчення своєї місцевості і накопичення краєзнавчого матеріалу.
2.
Використання
краєзнавчого матеріалу у викладанні географії в школі та ВНЗ.
Про необхідність використання
місцевого матеріалу в навчанні й вихованні писали видатні педагоги минулого.
Серед них Я.А.Коменський, Ж.Ж.Руссо, А.Дістервег та ін..
Географічне краєзнавство вивчає
взаємозв’язок природного та
соціального явищ рідного краю з
науковою, навчальною, виховною і практичною метою; формує національний
характер, моральні, естетичні, релігійні й патріотичні напрями у вихованні.
Шкільне краєзнавство поділяється
на:
1)
Навчальне,
характер і зміст якого визначаються шкільною програмою.
2)
Позакласне,
зміст якого будується відповідно до плану виховної роботи школи й позашкільних
установ.
За змістом й характеру краєзнавчу роботу можна розділити на пізнавальну, дослідницьку і практичну.
Дослідницька діяльність передбачає активну й
різноманітну дослідницьку роботу. Головний зміст – науковий пошук, пізнання
нового, ще не відомого, відкриття нових, раніше не відомих фактів. Об’єкт
досліджень географічного краєзнавства – природно – виробнича система рідного
краю. Основні методи досліджень – картографічний, спостережень, історичний,
статистичний та ін..у дослідницькій діяльності виявляються проблемність,
активність, самостійне здобуття знань. Творчий пошук проходить на високому
рівні пізнавальної, практичної ініціативи, активності та емоційного настрою.
Виконання дослідницьких робіт підвищує увагу учнів до об’єктів дослідження,
сприяє активізації розумової діяльності дітей, а це забезпечує глибоке
засвоєння й тверде запам’ятовування.
Навчальне та позакласне краєзнавство
пов’язані між собою. Основні форми вивчення рідного краю – прогулянки,
екскурсії, туристські подорожі й походи, туристські естафети, туристські
зльоти, експедиції та ін.. Одна з
найбільш доступних і ефективних форм
вивчення свого краю – краєзнавчі екскурсії. Дуже часто краєзнавча робота в
школі починається саме з екскурсії і походів рідним краєм.
Сьогодні пропоную результат дослідницької
роботи (2008 – 2010 рр.) «Екскурсійні маршрути рідно краєм» (комп’ютерна підтримка – презентація).
Використана література:
1.
Науково
– методичний журнал «Географія», № 4, 2006.
2.
Науково
– методичний журнал «Географія», № 3, 2008.
3.
Науково
– методичний журнал «Географія», № 4, 2008.
4.
Науково
– методичний журнал «Географія», № 24, 2008.
5.
Науково
– методичний журнал «Географія», № 7, 2009.
Презентація "Позакласна діяльність"
https://drive.google.com/file/d/10h-vyCLHwX1EcPsLK9ffhfEkt0vxGjzY/view?usp=sharing
Презентація "Позакласна діяльність"
https://drive.google.com/file/d/10h-vyCLHwX1EcPsLK9ffhfEkt0vxGjzY/view?usp=sharing
Немає коментарів:
Дописати коментар