Географія

Портфоліо "Опис досвіду роботи. Коротко про головне" Приймак О.М. вчителя географії КЗО "Письмечівська СЗШ І-ІІІ ступенів Солонянської районної ради Дніпропетровської Області" https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vT8a6ha047VDWxE1juuVmmH-xiwgvAyfyE-3yrFMfbgkU_fuvOItIseSagxHefGVKjF6dVRG7pjNPVA/pub?start=false&loop=false&delayms=3000
                                 
                                                       Урок –гра в 10 класі

    




Урок географії в 8 класі "Природні комплекси, що омивають Україну"

             
                              Урок географії в 10 класі "Міжнародний туризм".
 Презентація маршруту "Сім чудес світу".

             Бінарний урок географії в 10 класі "Канада" з вчителем
 української мови та літератури Андрусик І.П.



Урок географії в 8 класі "Степова зона".
 Презентація степової зони по порам року.

                                             "Гідросфера", 6 клас
                                       Створення книжечки "Подорож крапельки", 6 клас

"Атмосфера" Метеорологічні прилади, 6 клас

Приймак Олена Миколаївна, учитель географії та економіки КЗО «Письмечівська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Солонянської районної  ради Дніпропетровської області»
Клас: 8
Тема. Географічне положення, межі і розміри зони степу. Головні риси природних умов. Поділ на підзони. Несприятливі процеси. Природоохоронні території.
 Мета: визначити особливості природної зони степу; встановити взаємозв’язки між компонентами природи; продовжити формувати вміння учнів працювати з картосхемами підручника; розвивати навички та вміння працювати в мережі Інтернет, з програмою  Презентація Microsoft office Power Point та з додатковою літературою; розвивати світогляд учнів, формувати творчу комунікативну компетентність кожного учасника уроку; розвивати вміння презентувати власні дослідження окремих питань в контексті всього уроку; розвивати творчі задатки дітей; продовжувати прищеплювати любов до природи, мистецтва, літератури та музики рідного краю.
Обладнання: фізична карта України, атлас «Фізична Україна», ноутбук, фотоматеріали вчителя, презентації учнів, контурна карта, слайди.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
1.     Вправа «Географічна мозаїка».
Заповніть контурну карту, зазначивши належність названих понять і ознак до зони мішаних лісів і лісостепу:
1)    дерново – підзолисті ґрунти,
2)    височина Росточчя,
3)    природний заповідник Медобори,
4)    торф,
5)    Шацький національний парк,
6)    чорноземи типові,
7)    буково – дубові ліси,
8)    Західно – Українська провінція,
9)    дикі злаки,
10)          значна заболоченість,
11)          Середньоруська височина,
12)          леси,
13)          яро – балковий тип рельєфу,
14)          морено – зандрові рівнини.
Відповіді на дошці, учні самостійно перевіряють:
Зона мішаних лісів: 1, 4, 5, 10, 14.
Зона Лісостепу: 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13.
2.     Бесіда.
1)    Що таке природна зона? (це територія з близькими умовами температури та зволоження, що визначаються загалом, однорідні ґрунти, рослинний і тваринний світ)
2)    Що покладено в основу виокремлення природної зони? (співвідношення теплоти та вологи, характер циркуляції атмосфери)
3)    Які природні зони виокремлюють на рівнинах України? (на рівнинах України розміщені зони мішаних лісів, лісостеп і степ)
4)    Яка природна зона займає найбільшу площу? (зона степу – 40% від загальної площі України)
ІІІ. Оголошення теми уроку.
  Сьогодні на уроці ми вивчатимемо найбільшу за площею природну зону України – степи (під музику Я. Степового «Степ» показую слайди «Степ»). Читаю епіграфи уроку:
                                             Степ такий ошатний, що
                                             Нема йому порівняння.
                                                                  П. І. Замайський
                                              Ось він нарешті, безкраїй,
                                              Неозорий степ.
                                                                  І.С. Тургенєв
                                              Все степь да степь.
                                              Безбрежная, как море.
                                                                  А.А. Фет
ІV.  Мотивація
-         Як ви розумієте слова: «Яка широчінь, яке привілля!»?
Поездка на хутор
По всей степи – ковыль,
               По краям – все туман.
Далеко, далеко от кургана курган;
Облака в синеве белым стадом плывут,
Журавли в облаках перекличку ведут.
Не видать ни души,
                  Тонет в золоте день,
Пробежать по траве
                    Ветру сонному лень.
А цветы- то, цветы! Как живые стоят,
Улыбаются, глазки на солнце глядят,
Словно речи ведут,
               Как их жизнь коротка,
Коротка, да без слез, от забот далека.
Вот и речка… Не верь!
            То под жгучим лучом
Отливается тонкий ковыль серебром.
Высоко – высоко в небе точка дрожит,
Колокольчик веселый
              Над степью звенит.
 В ковыле гудовень –
             И поют, и жужжат,
Раздаются свистки, молоточки стучат;
Средь  дорожки глухой
            Пыль столбом поднялась,
Закружилась, в широкую степь
              Понеслась…
На все стороны путь:
            Ни лесочка, ни гор:
Необъятная гладь!
Неоглядный простор!
                            (И.С.Никитин)
V. Вивчення нового матеріалу.
-         Де знаходяться степи в Україні?
Степова зона знаходиться на півдні України, простягаючись від низовин Дунаю до відрогів Середньоруської височини більш на 100 км; витягнута з півночі на південь на 500 км. В її межах знаходяться Херсонська, Запорізька, Дніпропетровська, Донецька та Луганська області, частини Одеської, Миколаївської, Полтавської, Кіровоградської та Харківської областей, а також північна рівнинна територія Криму.
1.     Робота в групах (або індивідуально)
Завдання для І групи (або 1-го учня). Використовуючи фізичну карту України, охарактеризуйте рельєф степу.
  Як бачимо з карти, степова зона – рівнинний простір. Він охоплює Північно – Кримську рівнину (висота – 40 м), Причорноморську низовину (50-100 м) та південні частини Придніпровської та Середньоруської височин (200-300 м), Донецький кряж з найвищою точкою 367 м – г.Могила Мечетна. Це незвичайна гірська споруда. Незвичайність її полягає в тому, що давні складки гірських порід, з яких вона складена, піддалися надзвичайному руйнуванню, розмиву, знесенню та перенесенню. Приазовська височина з точкою 324 м (г.Могила Бельмак). Про такі височини, які тут називають «могилами», Т.Г.Шевченко писав:
За байраком байрак,
А там степ, та могила…
/Демонструється слайд «Приазовська височина». Учитель розповідає про «запорізьку миску»:
Запорозька миска
  Серед численних давніх легенд, якими овіяний Запорізький край, є одна, що безпосередньо пов’язана з об’єктом, зображеним на цій фотографії.
  На одній з гранітних скель, недалеко від північного краю о.Хортиця в Запоріжжі, є невелика заглибина діаметром трохи більше за метр. Заглибина має природне походження і з давніх часів називається у народі запорозькою мискою. Звідки така назва?
   Згідно з легендою, в особливо спекотні літні години гранітні скелі так розжарювалися, що доводили до кипіння воду в тій заглибині – мисці. Після цього запорожцям залишалося лише кинути в миску галушки, і вони через деякий час вже були готові для вживання. Крім того, миска була – таки величенька, тож можна було наварити галушок на велику ватагу запорожців. А оскільки зачерпнути страву звичайною ложкою тут було не так – то й просто, то годували   козаки один одного навпроти ложками на довгих держалках.
                                                                  (за В.Тимофієвим)/
Завдання для ІІ групи (або 2-го учня). Вивчаючи кліматичну карту, охарактеризуйте кліматичні умови зони степу.
  Клімат степу – помірно – континентальний. На заході – м’якший, на сході – більш континентальний та посушливий. На заході сильніше відчувається вплив повітряних мас із Атлантики.
   Температура січня - -7С на сході, 0- -1С у степах Криму.
    Температура липня - +21С - +23С. опади – 450 мм на півночі, 300 мм- на півдні. Найбільше їх випадає влітку.
/Демонструється слайд «Кліматична діаграма»/
Висновок: степ, з одного боку, найтепліша природна зона, а з другого – зазнає нестачі вологи. Через нестачу вологи та рівнинний рельєф тут часті, особливо на південному сході, суховії, посухи та пилові бурі.
   /Зачитую уривок з твору П.Павленка «Чорна степові буря»:
  Небо запылилось и стало сереть, блекнуть, над горизонтом набухала темная, бістро нарастающая полоса. Ветер был сов сем не тот, что у моря, а гарячий, как поджаренный; он бил в лицо крупной пылью пополам с зерном и вдруг точно свалился вниз с высоты и разлился вокруг шумным паводком. Кто-то странным голосом крикнул:
-         Черная буря!
  Уже несло через пустрыь палатки, фуражки и кепки, стучали ставни киосков, звесели разбитые стекла. Холмы зерна завихрились. Зерно тучей понеслось в воздух…
   … Суховей свирепствовал много дней. Шел жестокий степной шторм./
Завдання для ІІІ групи (або 3-го учня). Охарактеризувати внутрішні води степу.
  Гідрографічна мережа в межах степу розвинена слабо. Великі транзитні річки, що протікають тут, мають мало приток. Чому в степу переважають транзитні річки? Це пояснюється не достатнім зволоженням. Озера переважно лиманного типу і частково солоні. Наприклад, о.Сиваш.
  Назвіть лимани………..
Завдання для І V групи (або 4-го учня). Використовуючи ґрунтову карту України, охарактеризувати ґрунти степів.
/Демонструється портрет В.В.Докучаєва/
  У межах степу переважають чорноземи. «Цар ґрунтів, годівник країни», - так оцінив чорнозем основоположник ґрунтознавства В.В.Докучаєв. чорноземи займають 90% площі зони. На півночі – це звичайні чорноземи, на південь – південні середньогумусові та малогумусові, вздовж узбережжя – темнокаштанові.
Завдання для V групи (або 5-го учня). Охарактеризуйте рослинний світ степу. /демонструється слайд «Рослини степу»/ Зачитую уривок з «Тихого Дону» М.Шолохова, де зображується картина степу в середині сухого літа: «Вызрел ковыль. Степь на многие версты оделась колышущимся серебром. Ветер упруго приминал его, наплывая, шершавил, бугрил, гнул к югу, то к западу сизо – опалове волны. Там, где пробегала текучая воздушная струя, ковыль молитвенно клонился и на седой его хребтине долго лежала чернеющая тропа.
   Отцвели разномастые травы. На гребнях никла безрадостная выгоревшая полынь. Короткие ночи истлевали быстро. По ночам на обугленно – чорном небе несчетные сияли звезды… Терпкий воздух был густ, ветер сух, полынен; земля, пропитанна все той же горечью всесильной полыни, тоскувала о прохладе».
  Для природного рослинного покриву степу характерне панування трав’яної рослинності: ковила, типчак, житняк та ін.. основу травостою складають багаторічні злаки та, меншою мірою, кореневищні. Гострий дефіцит вологи – головна причина безлісся степу. Невеликі лісові острівці можна побачити лише в долинах річок та в ярах.
  Рослини степу мають багато пристосувань для того, щоб витримувати спеку.
-         Як саме пристосовані степові рослини до умов недостатнього зволоження? (густе опушення, шар воску або іншої речовини, що вкриває рослини, вузькі листки, довгі корені тощо).
Завдання для VІ групи (або 6-го учня). Охарактеризуйте тваринний світ степу.
/Використовується плакат «Природа і тваринний світ степової зони»/
  Багатий і різноманітний тваринний світ степу. Більшість тварин мають забарвлення кольору пожовклої трави. Це допомагає їм ховатися від ворогів, а також не помітно  підкрадатися до своєї здобичі. Деякі з них (байбаки, ховрахи, хом’яки, польові миші) риють нори, в яких запасають корм і там же ховаються від ворогів. Ці тварини мають гострі передні зуби, якими гризуть рослини, тому їх називають гризунами. Гризунів у великій кількості знищують орли, канюки, а також лиси та вовки.
  Мешкають у степу жайворонки, перепели, куріпки, подеколи зустрічається багато комах (коники, жуки), якими харчуються дрібні птахи.
/Демонструється репродукція картин відомих художників/ Зануритись у рослинний світ, відкрити красу в найпростішому, звичайному – ось про що почали мріяти пейзажисти нового покоління. Саврасов першим відкрив цей шлях у російському пейзажі.
Учитель робить висновок: коротка малосніжна зима, довге тепле, сонячне літо, родючі ґрунти призвели до того, що природний ландшафт перетворився на антропогенні поля (слайд «Поле»). У степовій зоні вирощують різноманітні сільськогосподарські культури: озиму пшеницю, кукурудзу на зерно, соняшник, ефіроолійні та овоче-баштанні культури, сади й виноградники.
  Незайманий степ становить лише 0,1% території України в заповідниках (слайди).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Готуючись до уроку кожен учень класу підготував власний творчій міні – проект, який і пропонує зараз нашій увазі.
Презентація міні – проектів.
1)    «Степ весною»
Степ весною, наче килим,
Сонце кидає нитки,
Вишиває візерунки,
То розводи, то квітки …
Завдання:
·        Підберіть краєвиди весняного степу України або намалюйте свої власні малюнки, які б розкрили тему вірша.
·        Підготуйте повідомлення про ранньоквітучі рослини степової зони. Які саме з них занесені до Червоної книги України?
Презентація "Степ весною" 
https://drive.google.com/file/d/1w7ATghpW_wXT1MQFf2G-m3JbbWcKzhTV/view?usp=sharing



2)    «Степ  влітку»
Степ у літі, наче море,
Розіслався навкруги.
Хто його обійме зором?
Хто угледить береги?
Завдання:
·        Підберіть краєвиди літнього степу України або намалюйте свої власні малюнки, які б розкрили тему вірша.
·        Підготуйте повідомлення про рослини степу, що цвітуть влітку. Які саме з них занесені до Червоної книги України?
3)    «Осінній степ»
Мов пустеля неоглядна,
Степ пожовклий восени,
Мов пісок, рудіють трави,
Не шумлять уже вони.
Завдання:
·        Підберіть краєвиди осіннього степу України або намалюйте свої власні малюнки, які б розкрили тему вірша.
·        Підготуйте повідомлення про життя степових рослин восени. Які з них ростуть в цю пору року найдовше?
Презентація "Степ восени"
https://drive.google.com/file/d/1ACwOY49R6WKq_mAkQsPEu73Ltmi_b_oQ/view?usp=sharing

4)    «Степ взимку»
Степ зимою – мов перина,
Біла, рівна і м’яка.
Спить на ній зима холодна,
Баба люта і лиха.
Завдання:
·        Підберіть краєвиди зимового степу України або намалюйте свої власні малюнки, які б розкрили тему вірша.
·        Підготуйте повідомлення про життя тварин степу взимку. Наведіть конкретні приклади?
5)    «Степ і людина»
Український степ людина
Так змінила, не впізнать!
Розорала, засадила,
Збудувала, перерила –
Ось вам дій цих результат!
Завдання:
·        Підберіть краєвиди степу , що змінені діяльністю людини сьогодні або намалюйте свої власні малюнки, які б розкрили тему вірша.
·        Підготуйте повідомлення про негативний вплив діяльності людини на природу українського степу?
VІІ. Підсумок уроку
Степ
Степ – це запахи шипшини,
Це море житняків,
Це кущики лютичів і жовтавих буркунів.
Степ – це хвилі ковилові,
Це ряст і первоцвіт,
Це шавлії бузкові і багряний маків цвіт.
Степ – це очі волошкові,
Це пижма і полин.
Це кульбаби цвіт медовий і голівки конюшин.
Степ – це клекіт журавлиний,
Це домівка для сурків.
Це прилисток мишиний і горбочки ховрахів.
Степ – це дрохви і орлині,
Це чаплі й кулики.
Це зайці та дикі свині, і вужі, і ящірки.
Степ – це коників сюрчання,
Лелечий переліт.
Зозулине кування,
Солов’їний ніжний спів.
Неозорий і безкрайній,
Гомінливий і жаркий.
То зелений, то рудавий.
Степ – то сонця перелив.
Прийом «Продовжи думку»: Мій степ – це …
VІІІ. Рефлексія.
Візьміть аркуш оцінювання, виставте собі бали й виведіть середній бал – це і буде ваша оцінка за роботу на уроці.
Прізвище, ім’я учня (ниці):………………………………………………………
Вправа «Географічна мозаїка», 3 б.
Індивідуальна робота з картою та текстом підручника, 2 б.
Міні – проект,
5 б.
Середній бал





ІХ. Домашнє завдання: параграф     ,відгадати кросворд «Степова зона України», повідомлення про природо охоронні об’єкти степової зони.  




Прізвище, ім’я учня (ниці):………………………………………………………
Вправа «Географічна мозаїка», 3 б.
Індивідуальна робота з картою та текстом підручника, 2 б.
Міні – проект,
5 б.
Середній бал





Прізвище, ім’я учня (ниці):………………………………………………………
Вправа «Географічна мозаїка», 3 б.
Індивідуальна робота з картою та текстом підручника, 2 б.
Міні – проект,
5 б.
Середній бал





Прізвище, ім’я учня (ниці):………………………………………………………
Вправа «Географічна мозаїка», 3 б.
Індивідуальна робота з картою та текстом підручника, 2 б.
Міні – проект,
5 б.
Середній бал





Прізвище, ім’я учня (ниці):………………………………………………………
Вправа «Географічна мозаїка», 3 б.
Індивідуальна робота з картою та текстом підручника, 2 б.
Міні – проект,
5 б.
Середній бал









Урок-ярмарок (узагальнюючий) 
"Економічні райони України".









Урок-семінар з елементами майстер-клас
 географії в 9 класі "Художні промисли України"

Використання скарбінгової технології на уроках 
географії, 6 клас, "Гідросфера"

Тестування «Країни Латинсько Америки»
(10 клас)

1.     За формою державного устрою більшість країн регіону є:
А) республіками,        б) монархіями,           в) залежними територіями.
2. Найбільша за площею і кількістю населення країна регіону:
А) Аргентина,            б) Бразилія.
3. Найбільш розвинена країна Латинської Америки:
А) Бразилія,                б) Еквадор,                 в) Болівія.
4. Для країн регіону є характерним:
А) високий природний приріст,             б) низький природний приріст.
5. Переважну частину населення Латинської Америки складають:
А) корінні жителі,            б) іммігранти.
6. Латинська Америка забезпечена природними ресурсами:
А) добре,            б) недостатньо.
7. Країни регіону мають великі запаси:
А) рудної сировини,           б) палива,             в) нерудної сировини.
8. Гулузі спеціалізації обробної промисловості Латинської Америки:
А) машинобудування,         б) металургія,        в) лісова промисловість.
9. Латифундією називається:
А) велике земельне володіння,       б) дрібновласницьке господарство,        
 в) феодальне господарство.
10. Нафту добувають у:
А) Чілі,         б) Венесуелі,       в) Колумбії,        г) Перу.
11. Унікальне багатство Чілі – це:
А) нафта,       б) вугілля,           в) селітра,        г) олово.
12. У Бразилії вирощують:
А) пшеницю,      б) кукурудзу,      в) каву,       г) чай,         д) льон.
13. Твариництво посідає провідне місце у таких країнах, як:
А) Бразилія,         б) Аргентина,        в) Чілі,        г) Мексика,         д) Парагвай.
14. Перше місце за обсягом вантажоперевезень посідає:
А) морський транспорт,             б) автомобільний транспорт.
15. Головна екологічна проблема регіону:
А) розшширення території пустель,                   б) знищення лісів.


                                    Фрагменти уроку в 9 класі
           "Населення України. Культура українського народу"

Семінар географії у фотографіях
                       Урок в 9 класі "Народні художні ремесла"














          Урок узагальнюючий в 6 класі "Гідросфера" 






КОНСПЕКТИ УРОКІВ 
Абсолютна і відносна висота точок місцевості.
Зображення нерівностей поверхні місцевості.

                                                                     Провела в 6 класі вчитель географії
Приймак О.М.



Природні комплекси
Чорного та Азовського морів

Провела в 8 класі вчитель
 Приймак О.М.





 Презентація -додаток до уроку узагальнюючому "Гідросфера" в 6 класі
https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vSsAF_aEQJXXFLwM1iSVvec-4RpT2pRxnFooOiRGtuV4CxR04oUyKp4sWm1lXAaxryyn6Te99WsuF0N/pub?start=false&loop=false&delayms=3000

                 Презентація "Видатні географи України", 8 клас

https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vQhB-BhGpF013DD1fYkTBBJ6xtRcrkoqX2dp-R0QGMwUMr2FQzKKRAdr2xGeap5sjadghc5lRyudC4Z/pub?start=false&loop=false&delayms=3000

Завдання з опису та характеристики географічних обєктів

https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vSwkzQxjZvGAIbI-wqncsehHYCFMdR3nzOozJzfzy5mvDg4Xp5ly9tQ9EF42tXvJD80MljD305yTwW-/pub?start=false&loop=false&delayms=3000

                                              Фотогалерея 

                                                "План місцевості"





             
                                      "Абсолюна та відносна висота"




 
                                 
                                             
                                        

                               Захист проектів "Населення України"



 

                                            "Гірські породи та мінерали"
      
   

                                                   "Країни Західної Європи"


"Гідросфера"



             "Політична карта Африки. Найбільші країни Африки"

Сценка та творча лабораторія до теми "Вулканізм"



                                          "Унікальні форми рельєфу"




                                              "Географічні координати"

  


  




  




     Гра "Щасливий випадок" на тему "Південна Америка", 7 клас.
https://drive.google.com/file/d/1eX5rPkp_hWaIawc_BMYIY5qIQARwr6LM/view?usp=sharing

Презентація "Народи і держави" для 6 класу
https://drive.google.com/file/d/1o-IvrbKmVmfDDUZZ-NgrTVK3was7NXQb/view?usp=sharing





Фрагменти уроку  на тему "Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини Північної Америки" в 7 класі (гра "Клуб мандрівників")






"Атмосферні опади" (6 клас)



              "Степова зона України", 8 клас





Презентація "Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання", 8 кл.
https://drive.google.com/file/d/1yLhV06BD6NBhFMB7zd7rEO3Y7q243Me7/view?usp=sharing

Презентація "Дослідження "Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини", 8 кл.
https://drive.google.com/file/d/19gHBvtL9n8BfqrdCiQ-bpp1kDcvtlhds/view?usp=sharing






Дослідження "Вплив компонентів природи на здоров'я людини", 8 кл.
https://drive.google.com/file/d/105lcmmexeSA6AWSRt7Vh_UBZ_u11nWjo/view?usp=sharing




Учні 6 класу презентували прилади:

                                                       
                                       Підсумковий урок в 6 класі на тему "Гідросфера" у фотографіях
 Вправа "Знайди вірну відповідь"



Робота в групах





Колективна робота "Мешканці Світового океану"


Характеристика географічного положення моря 


 Робота з перфокартами



8 кл. Захист презентацій про етнічний народ
Чернега В. презентує свою роботу "Японія та її націонаотність"



Лабораторія:
виверження вулкану

торнадо в домашніх умовах





узагальнення знань курсу "Загальна географія", 6 клас








Макет "Життя в Світовому океані"






2019-2020 н.р.
6 клас 
Вимірювання відстані:
  

Узагальнюючий урок на тему"Географічні координати":


           
      
   
  

Немає коментарів:

Дописати коментар